Saturday, September 19, 2015

Potret

 

   Hari demi hari,kemajuan sains dan teknologi telah banyak memudahkan kehidupan manusia,tidak terkecuali di dalam bidang komunikasi.Jika kita imbau semula beberapa puluh ribu tahun yang terdahulu,manusia hanya dapat berkomunikasi dalam jarak yang sangat dekat dan sederhana.Sebagai contoh,mustahil bagi seseorang di benua Asia menghubungi kenalannya di benua Eropah tanpa wujudnya telefon.Bermula dari isyarat asap,pantulan cermin dan ketukan gong,sistem komunikasi manusia berevolusi masa demi masa.

   Kini,ledakan ciptaan laman sosial memenuhi kehendak bersosial manusia.Contohnya amat banyak seperti Facebook,Twitter,Instagram dan lama dahulu Myspace dan friendster.Tipulah kalau anda tak ingat zaman kita ber"YM" di Yahoo Messenger sebelum kini hanya berbual di whatsapp dan Telegram.Namun kita kecikkan sedikit skop perbualan kita boleh?.Yakni kita menjurus terus kepada laman sosial.Okay? hiks..Dan dari sini juga boleh kita bincangkan satu perkara,yakni bagaimana kita mempamerkan diri kita didalam media sosial.

   Setiap hari,hampir 4 jam ni yang normal rasanya masa yang kita luangkan dengan scroll timeline laman-laman sosial.Atau ada yang lebih parah,lebih daripada itu masa yang digunakan. Daripada aktiviti ini,kita dapat lihat stalk berbagai jenis manusia dan personaliti,beragai ragam dan karenah.Namun apa yang kadang menarik perhatian saya adalah bagaimana seseorang mempamerkan dirinya di laman media sosial.Ada satu contoh,tapi mungkin yang kurang manis sikit ialah semakin ramai ahkawat,sister atau gegadis yang berpakaian kemas,lengkap menutup aurat tetapi amat gemar berbicara mengenai membina masjid,zauj impian dan baiti jannati mawaddah wa rahmah katanya.Alhamdulillah,benar kita bersyukur kerana wanita-wanita islam kini lebih menjaga pemakaian mereka,namun pemikiran kita tidak seharusnya sempit dan terhad hanya kepada sesuatu perkara.Waluapun jumlahnya minoriti tapi jika trend ini tidak dibetulkan niatnya,akn membawa kepada wabak yang lebih besar.

   Bayangkan,belia-belia islam yang kita harapkan untuk memimpin dunia gemar berbicara mengenai membina rumah tangga berbanding isu-isu lain yang lebih aula baca prioriti.Contohnya,amat jarang kita berjumpa dengan belia yang rajin dalam memberi pandangan berkaitan isu semasa seperti nilai ringgit,isu kemanusiaan dan bermacam lagi.Tidak saya sangkal bahawa ilmu kita mungkin cetek untuk berbicara mengenai perkara tersebut,tapi apa salahnya kita bertanya pada yang mengetahui dan kita kongsikan hasil dapatan kita.kan?

"Maka bertanyalah kepada ahlinya (orang-oramg yang tahu atau pakar ) jika kamu tidak mengetahui keadaan sesuatu perkara"  Al-Nahl, 43

   Jadi secara tidak langsung kita telah mempamerkan sesuatu yang baik buat diri kita.Namun haruslah kita sedar dan tidak berlebih-lebihan.sebab apa? kerna kita takut jika kita termasuk dalam golongan orang yang bermuka-muka atau hipokrit..Kadangkala ada juga terdengar cerita bagaimana begitu indah dan baiknya seseorang itu mempotretkan dirinya di laman sosial,tetapi realitinya amat berbeza.Benda inilah perlu kita elakkan daripada berlaku.Sedih bila tengok gambarnya di facebook kemas menutup aurat dan menjaga percakapan namun bila berhadapan tuan badan,tidak seperti apa yang digambarkan.Moga kita diselamatkan allah dari berpelakuan seperti ini.

   Apa dan bagaimana kita potretkan diri kita di laman sosial juga menentukan jaringan pergaulan dan persahabatan kita.Jika yang kita kawan dan ikuti baik-baik orangnya,penuh dengan nasihat dan ajakan berbuat baik,maka aura positifnya pasti tempias kepada diri kita.Tapi jika sebaliknya,ia akan membuka pintu-pintu ke arah perkara yang negatif.Seperti mana hadis nabi yang menerangkan mengenai berkawan dengan penjual minyak wangi dan tukang besi,

 "Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat persis seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembus bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi anda sebahagian atau anda membeli wangi-wangian daripadanya atau sekurang-kurangnya anda mendapat juga baunya. Manakala tukang besi pula samada ia menyebabkan baju anda terbakar atau anda mendapat bau yang hapak" (Riwayat Abu Daud)

   Suka juga saya berkongsi mengenai trend para majikan kini dalam mencari pekerja-pekerja baru buat syarikat mereka.Jangan terkejut jika saya katakan sewaktu anda ditemuduga,pihak penemuduga telah pun stalk awak di laman sosial!jangan terkejut dulu,adalagi ni..Ada juga syarikat yang sanggup follow personal account Twitter senarai pendek calon-calon yang berjaya untuk melihat bagaimana karenah dan perangai bakal pekerja mereka.Dari sini,mereka boleh membuat assumption bagaimana anda bertindak terhadap sesuatu isu yang datang menimpa diri awak.Menarik bukan?. Sebab itu kita kena menjaga setiap apa yang kita tulis dan kita luah di laman sosial.Orang kata apa,jika tak mampu luah di hadapan manusia,luah kan di tikar sejadah.

   Akhir kalam.tidaklah saya menulis ini sebab saya baik orangnya atau lebih tahu dari anda yang membaca,tapi sebab suka saya berpegang pada satu kata-kata seorang ulama.Katanya,
"Masyarakat kini nampak rosak dan bermasalah bukan kerana ramainya orang jahat,tapi kerana orang yang baik-baik diam dan tidak membuat bising"..
Maaf,ini mungkin seakan-akan apa yang diucapkannya kerna saya tak ingat yang penuh,haha.Namun yang penting adalah isinya.Bilamana orang yang positif tidak berbicara dan menegur yang negatif,maka keadaan itu akan bertambah buruk.Jadi,sama-samalah kita menjaga diri kita dalam mempamerkan diri kita baik di laman sosial mahupun di alam realiti.Harusnya diantara keduanya ada perkaitan dan mengikut garis panduan yang ditetapkan islam.Inshallah moga allah bantu kita semua dalam menjaga diri kita. senyum sikit? :)



No comments:

Post a Comment