Tuesday, September 01, 2015

Are you twins?!



"Kau ada kembar?! serius?"

"Weh asal kerek sangat,aku senyum kau buat tak layan aje,kuajar"

"Kau nampak aku tak tegur pun en,,macam ni lah member"

"awak tak nampak saya ke,siapa saya dimata awak huh? menciklah!"

Diatas adalah antara statements yang biasa saya dengar dari sahabat handai dan kenalan.Sebab dah terbiasa sangat,jadi selalunya saya anggap ia sebagai satu lawak jenaka.Seronok tengok orang kena prank,kena tipu,haha..ok-ok,kesian dekat anda,maafkan saya.

   Realitinya,memang hidup sebagai kembar seiras sangat menyeronokkan dan terasa femes pula,eh.Manakan tidak,hampir dimana sahaja saya pergi,pasti ada yang akan menegur atau menyapa.Tidak kurang juga yang melempar senyum manis dan mengenyit mata,eh.Kebetulan saya dan kembar belajar di universiti yang sama,jadi insiden-insiden ditegur orang yang tak dikenali sangat tinggi!maka bermula lah drama hebat dari kami,layak dapat Oscar's Award rasanya,best actor,haha..

   Masyarakat sering menganggap bahawa pasangan kembar sangat rapat dan tidak boleh dipisahkan.But i guess it doesn't work with us.Kami biasanya jarang sekepala lebih-lebih lagi di tempat awam.Cerita dia,semasa zaman sekolah menengah kami sama-sama menetap di asrama sekolah.Memanglah sebumbung,tetapi berlainan dorm,kelas berbeza hinggalah waktu tingkatan tiga,baru kami ditempatkan didalam kelas yang sama.Dan seperti biasa sewaktu riadah,we were never in the same team.It was always a duel among us.



   Antara perkara utama hidup sebagai pasangan kembar ialah persaingan itu akan sentiasa ada.Baik secara sedar atau secara tidak sedar,orang kata unconscious.Sejak dari kecil kami biasanya akan bersaing,the best cloth,the best posing ever,academic achivement which i lost twice and also the best stories.Dulu semasa menengah atas,both of us depart to boarding school,so the tension is a bit high there. Biasalah,masing-masing nak menangkan sekolah dia kan.Semasa pulang bercuti di rumah,waktu malam sambil baring menunggu mata terlelap,kengkadang kami share stories sekolah siapa lagi hebat.
mrsm vs sbp memang panas ah!lol.

   Tapi semasa kecil,sewaktu tengah pipi pau dan kulit putih bak salju,memang kami ada banyak persamaan.Baju sama,seluar sama,mainan pun dua-dua kena dapat yang sama.Atau look-a-like lah macam Ultraman Tiga bersama partnernya Ultraman Dyna.Semua ini sudah tentunya ada campur tangan mak ayah,tu sama je semua tu.Soalan yang paling banyak orang tanya ialah "siapa abang?siapa adik?"herm rumit.Bila berada dikawasan kampung,orang kata yang lahir dulu dia adik sebab adat melayu abang akan mengalah.Manakala dikawasan bandar pendapatMay mengatakan bahawa yang lahir dahululah abang,pening saya.Jadi selalunya saya akan jawab dengan sebaris ayat yang mudah dan ringkas, "saya boleh pilih nak jadi abang ke adik,haha".

Ok apalagi korang nak tahu,spill it.

   Konklusinya,hidup dengan seorang kembar berbeza mengikut pasangan kembar itu sendiri.Ada yang jenis berkepit doploh ompek jam tak boleh berpisah usually females dan ada juga yang bagai langit dan bumi beza perangainya.Tetapi untuk kami,saya merasakan hubungan kami bagai roti Gardenia dengan Nuttela,atau gula dengan air panas,muahaha.Walau memang jarang kami tunjuk hubungan kekembaran amik kau itu di khalayak ramai,tetapi bila di rumah,sewaktu dengan keluarga,kami rapat sahaja,like normal siblings. Entahlah,mungkin sebab ada rasa there's no need to show off sangat kut hubungan tu,haha.Pasal tu kami jarang bertegur walau kengkadang ada selisih di kampus.

   Eh jap ada lagi,haha.By having a twin,it really gave you a huge extended network of friends.Serius cakap,network akan jadi sangat luas dan lebar.Contohnya,pernah saya layan sahabat kembar saya yang kebetulan menyapa saya,kami bersembang sehingga kira-kira 10 minit baru beliau sedar saya bukan orang yang dimaksudkan.Kantoi pun sebab tiba-tiba dia bertanya perihal subjek ICT,lecturer yang mengajar,memang saya tak terjawablah.haha.Lakonan 10 minit berakhir dengan gelak awkward.Tapi dari insiden-insiden seperti inilah biasanya a friendship is build, a love is sparked!.Dan saya tidak kisah pun malah lagi gembira kerana bertambah jumlah kawan!.

   Rasanya itu sahajalah maklumat yang boleh didedahkan pada khalayak ramai.Others is considered as classified,terms and conditions applied.Kang sambung menulis kang syok sendiri pulak,haha.Tapi ada satu benda suka saya hendak berpesan,jika anda ada kawan yang kembar seiras jangan malu-malu nak tegur sekiranya terserempak.Kalau salah pun nak malu apa,nanti lama-lama boleh jadi kawan,kan?haha..Kami akan layan inshallah.I'm good in acting,try lah, hiks :)

-sekian-

*tebal muka aku tulis entry nih.poyo betul.haha
   

4 comments:

  1. wujud kesalahan tatabahasa melampau kali ini, KEKEMBARAN? apakah? haha so, adakah ini izzat atau izzuddin?? sorry weyh, sampai sekarang tak dapat cam.walaupun orang lain dah boleh cam. lepas ni kalau aku jumpa muka iras kau, jangan harap aku tegor dulu. tak nak kena tipu

    ReplyDelete