Saturday, December 26, 2015

Bersediakah Aku ?



Assalamualaikum wbt.


 Pertama-tamanya marilah kita berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw kerana dengan usaha titik peluhnya dahulu telah memberi kita nikmat yang teragung sekali,yakni nikmat iman dan islam. Dan mohon jangan bash saya jika hanya pada maulid nabi kita mengenang Baginda Nabi saw, tetapi itulah realitinya kini. Umat islam hanya ingat nabi sewaktu maulid nabi namun dalam kehidupan seharian sukar benar nak contohi utusan agung kita ini. Sedihkan? ambillah ini sebagai pesanan buat diri kita. Ok back to the topic, saya pun tak tahu awat waktu study week ni rasa dah tak macam study week sangat. Tengok kipas pun terhibur apalagi kalau tengok awak,erm..


  Sebenarnya tujuan entri ini adalah untuk mencukupkan korum yang memang saya dah set sejak awal tahun 2015,yakni dalam satu bulan mesti update blog minimumnya 3 entri. Dan alhamdulillah setakat ni rasanya masih on track lagilah. Haish apa aku buat ni,study week dok gatai update blog pulak. Tapi bukan setakat korum punya pasal sahaja, sebenarnya saya tertarik dengan persoalan yang dibangkitkan rakan saya sewaktu saya scroll timeline twitter pagi tadi.Nampak lagha lagi tu. Beliau mengajukan satu persoalan yang saya kira penting dan mahu atau tidak kena jawab juga akhirnya. Apa soalannya? haa


" Apa tanda yang lelaki ni betul-betul setia pada perhubungan yang ke arah perkahwinan ? "


Ok rilek,sabar jangan muntah dulu. Bukanlah niat saya suka bebenor nak bercerita bab cinta dan perasaan ini,tapi entri ini lebih kepada peringatan kepada diri saya sendiri dan buat ikhwah, rakan taulan diluar sana juga. Seringkali saya melihat ramai sekali anak muda yang terjerat dengan perasaan dan perhubungan yang tidak halal. Namun disini bukanlah saya mahu mencemuh atau merendah-rendahkan perbuatan anda,kerana umum sedia maklum sebagai manusia kita memang dikurniakan dengan naluri untuk berkasih sayang dan hidup berpasangan, tidak terkecuali diri saya sendiri. Dan selalunya,saya berdoa agar pasangan-pasangan yang ada disekeliling saya ini dimudahkan urusan untuk mengikat tali perkahwinan segera. Mesti seronokkan bila hidup berdua, berkongsi suka dan duka bersama. Tetapi sebelum tangan tok kadi disalami,sebelum bibir melafaz " Aku terima Nikahnya.." ,sebelum bahu ini bersedia menampung dosa the other half dan sebelum dua keluarga disatu menjadi besan, ada beberapa perkara yang wajib dipenuhi. Ok kita go point by point okay.


1.KEAGAMAAN


  Agama adalah perkara nombor satu yang seorang lelaki perlu ambil berat sebelum berani menggenggam tangan seorang isteri. Kerana apa, kerana jika elok agamanya, maka inshallah selamat lah hidup isteri dan keluarganya kelak. Namun jika sebaliknya, hanya Allah sahaja yang mengetahui kesudahannya. Sudah banyak sekali berita yang kita dengar dimana seorang suami gagal memenuhi hak isterinya. Dimana seorang isteri diperlakukan seperti hamba dan bermacam lagi. Semua ini berkait rapat dengan ilmu dan amalan yang ada pada lelaki itu sendiri. Sungguh jika ia benar faham dan mengaplikasikan agama islam dengan sepenuhnya di dalam hidup beliau, semua masalah ini tidak akan muncul. Dan tanda apabila seorang lelaki itu benar-benar mahu perhubungan ke arah perkahwinan ialah apabila ia mula meningkatkan ilmu agamanya. Niat dan kesungguhan dalam mendalami  ilmu agama ini tidak boleh dipaksa atau dilakonkan. Jika benar beliau mahu naik ke tangga seterusnya bersama anda, pasti akan tercetus perasaan untuk memperbaiki dirinya sendiri. Jadi jika tanda ini sudah ada, bantu dia. Sebagai wanita jangan anda pula yang melemahkannya, bantu dia dengan memberi kata semangat dan anda sendiri perlu berubah juga. Kurangkan pertemuan dan perbualan yang tidak berfaedah dan fokus pada urusan ke arah gerbang perkahwinan sahaja. Indahkan bila dua-dua pihak saling memahami dan berusaha ke arah kebaikkan?. 

  Jika sebelum ini solatnya berlubang sana-sini, seharusnya kini lengkap 5 kali sehari beserta ibadah nawafil yang lain. Bacaan qurannya perlu diasah dan digilap semula, puasa sunat perlu dilatih juga dan lain-lain. Jika pasangan anda tidak sanggup berubah dan sebelum kahwin lagi dah tak jaga hubungan dengan Allah, bagaimana anda nak jangka dia mampu menjaga hubungannya dengan manusia? bagaimana nanti selepas bernikah?.  "Tapi bro, kalau kita berubah kerana perempuan yang ingin dinikahi,bukankah itu salah seperti yang disebut di dalam hadis pertama kompilasi 40 hadis Imam Nawawi?" lap peluh sejuk. Begini, pada saya seharusnya pada awal lagi kita perlu sentiasa mentajdid niat kita dalam melalui proses perubahan. Tajdid bererti memperbaharui, makna kata kita perlu sentiasa memperbaharui niat kita agar ia sentiasa di atas matlamat yang benar. Tetapkan niat kita untuk berubah for a greater good,for a greater cause. Kita ingin menjadi baik kerna kita ingin menjadi hamba yang lebih bersyukur, kita mahu menjadi muslim yang lebih baik agar kelak kita mampu memimpin tanggungan kita. Sebaiknya,lihatlah pada baginda nabi saw,kerana baginda adalah contoh yang terbaik.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang paling baik antara kamu semua adalah orang yang paling baik terhadap isterinya dan aku adalah orang yang terbaik antara kamu semua (dalam membuat kebaikkan) terhadap isteriku." hadis riwayat al-Tirmizi


2.KEWANGAN


  Tanda kedua seorang lelaki mula serius untuk bernikah dengan anda adalah apabila dia mula memikirkan dan merancang soal kewangannya. Berfikir disini bukan hanya fikir dan bermula setelah berkahwin nanti, namun sebelum berkahwin lagi dia telah mula menjaga dan merancang kewangannya. Bagaimana? inilah persoalannya. Kebanyakkan senior yang saya lihat mula menyimpan dan mengurus kewangannya sejak di tahun pertama pembelajaran lagi. Ini biasanya diamalkan oleh mereka yang merancang untuk bernikah sejurus selepas graduasi atau mungkin dua atau tiga tahun selepas graduasi. Jadi apa aspek yang perlu diberi perhatian oleh seorang lelaki ini ? pertama sekali ialah mengumpul duit dan menambah aset. Tidak dinafikan aset seperti rumah dan kenderaan mungkin antara yang paling penting buat ketika ini. Namun pada pandangan saya, rumah dan pekerjaan tetap adalah perkara pertama yang seorang lelaki perlu ada sebelum dia berani meminta izin seorang ayah untuk mengahwini puterinya. Ada pelbagai cara untuk mula mengukuhkan kewangan anda, antaranya ada yang bermain saham,berjual beli emas, menjual burger dan tidak kurang juga yang menceburi sistem MLM yang maha banyak diceritakan. Kesemua cara ini boleh dilakukan hanya jika ada kesungguhan dan keinginan.
  Sekiranya anda tak tahu nak bermula daripada mana atau buntu, tanyalah pada yang berpengalaman. Boleh minta bantuan ayah kita sendiri,saudara-mara atau mungkin sahaja cari mentor anda. Sebagai contoh, jika anda ingin memulakan perniagaan franchise Ayam Goreng Uncle Bob, rujuk dan minta bimbingan orang yang pernah menjual produk yang sama. Bagaimana cara dia menarik pelanggan, bagaimana nak cari tempat yang sesuai, semua ini ilmu. Dan ia hanya akan kita dapat kalau kita cari dan bukannya tunggu datang bergolek atau jatuh dari langit begitu sahaja. Allah ada nyatakan di dalam kitabnya al-Quran bahawasanya kalau kamu tak tahu,tanya pada orang yang mengetahui. Jangan malu bertanya nanti sesat jalan. Terpulanglah pada anda, cuma pastikan sumber kewangan itu adalah halal kerana ia akan menjadi darah daging buat diri anda, isteri anda, anak-anak anda dan juga ibu-bapa anda sendiri. Satu pesan yang saya pegang ialah jangan kedekut untuk kongsi gaji dengan mak abah ok. Walaupun sebenarnya mereka tak harapkan dan tak perlukan pun duit anda itu, namun ia perlu untuk sekurang-kurangnya mengambil berkat dan doa dari mereka. Beruntung kita bila mak abah doakan agar rezeki kita dimurahkan,betul tak? jadi berusahalah dan bermula lah segera jangan ditangguh..
  

Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, yang kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berilmu pengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui
{Al-Nahl ayat 43}


3.PERWATAKAN DAN CARA BERFIKIR



   Tanda ketiga seorang lelaki telah bersedia untuk membawa anda melangkah bersama ke alam perkahwinan ialah perwatakan dan cara berfikirnya telah matang. Habis tu kami semua ni tak matang ka?! mata berapi. Sabar semua, matang disini yang saya maksudkan ialah apabila dia tidak berfikir hanya untuk dirinya sendiri sahaja, namun dia melebihkan orang lain terlebih dahulu. Sikap suka bergurau, keanak-anakan dan kenakalan itu memang ada, boys will always be boys. Tapi pada masa-masa yang tertentu beliau sudah tahu untuk step up dan bukan runs away. Keberanian untuk mengambil tanggungjawab ini takkan datang sekiranya lelaki ini belum bersedia. 

  Sebagai contoh, di zaman universiti ini normal bagi pelajar lelaki untuk bermain permainan video dan melepak disana-sini. Namun selepas pernikahan, aktiviti-aktiviti ini telah berkurang atau mungkin hilang sama sekali. Ini adalah disebabkan mereka ada perkara lebih besar yang perlu difikirkan. Ada perut yang perlu diiisi, ada jasad yang perlu dikasihi dan ada perasaan yang perlu dijaga. Selepas perkahwinan, hidup bukan lagi untuk diri sendiri tetapi kini hidup adalah dengan permaisuri, ditambah pula jika sudah ada cahaya mata nanti. Setiap perkara perlu dipersiapkan dan dipenuhi agar tak menderita di kemudian hari. Fuhh macam syair pula irama akhirnya,luls. Wanita juga sebagai pasangan harus sentiasa bersifat toleransi dan terbuka,jangan hanya mengharapkan nak ikut kepala kita sepanjang masa. Kadang-kala ada perkara yang kita terlepas pandang dan pasangan kita nampak. Jadi sebelum nak meroyan tak tentu hala, terima dahulu teguran kemudian baru discuss penyelesaiannya. Eh macam dah lari jauh pulak,haha.

Life isn't about getting and having, it's about giving and being- Kevin Kruse


4.PENGAKUAN



  Kalau lelaki tersebut sudah cukup berani berjumpa dengan ibu dan bapa anda, kemudian berjanji untuk memperisterikan anda, itu adalah pentanda yang dah cukup kuat dah. Hang nak tanda apa lagi?haha.. Sebagai seorang lelaki pesan saya juga bilamana seorang mamat berjanji nak jaga,nak bela hang, nak nikah dengan hang, jangan percaya bulat-bulat. Ala macam bercinta zaman universiti, janji sana-sini last-last hanpa grad asing2 sebab dia extend pastu dia jumpa orang lain, habis kempunan hang nak nikah. Namun jika dia berani berjanji dengan orang tua anda, itu 990 peratus dijamin dia nak nikah dengan anda. 10 peratus lagi tu simpanlah kut-kut umur tak panjang atau dia jatuh sakit dan sebagainya.


" I've learned that home isn't a place, it's a feeling " - Love Rosie

  Kesimpulannya, tanda-tanda seorang lelaki itu benar serius ingin membawa perhubungan ke gerbang perkahwinan sangat banyak dan mungkin berbeza mengikut individu. Apa yang saya nukilkan diatas hanyalah pandangan dan perspektif dari sudut diri saya, seorang yang masih belum berkahwin, masih belajar, masih berpeluh nak habiskan degree dan masih menyendiri. Mungkin ada point yang tidak valid diatas due to my credibility. Tapi apapun, buat saya 4 isi utama yang disampaikan diatas adalah faktor yang anda perlu selidik daripada pasangan anda. Jangan anggap entri ini hanya untuk kaum adam sahaja, seharusnya kaum hawa juga memikirkan perkara yang sama. Iyalah hanpa nak hidup berdua sampai ke syurga kut, takkan nak harapkan sebelah pihak sahaja.acece emo pulak,luls. Apapun, semoga berjaya dalam perhubungan anda saya ucapkan. Yang sudah bercouple memadu kasih tu segeralah bernikah agar semuanya ditukarkan menjadi pahala instead of lagha dan dosa. Pada yang masih menyendiri, usaha lah cari tapi jangan lupa orang-orang disisi agar yang dikejar dapat, yang dikendong tidak tercicir. Maaf atas salah dan silap, selamat melangkah ke tahun 2016. :)


#solluallannabiy


No comments:

Post a Comment