Friday, December 11, 2015

Plumeria Obtusa


"Kenapa buat macam tu?"

Soalan mak Teh dibiarkan sepi tidak berjawab oleh Husna. Matanya merenung rumput segar yang masih basah diselaputi embun pagi.Damai. Suasana pagi yang indah dan tenang dirumah inilah yang amat dirinduinya setelah hampir sebulan tidak pulang ke rumah. Namun kepulangannya kini juga dibayangi oleh perasaan bersalah dan keliru. Tak tahulah, sejak peristiwa tiga hari lepas itu berlaku, hatinya tidak tenang. Kerana itu juga gigih dia pulang kerumah walau assignments dan project bertimbun-timbun menunggu untuk dilayan.allah haii..

"Una, mak teh tanya ni.." 

Mak teh mengulang soalan sambil tangannya cekap mencabut rumput yang semakin galak pula tumbuhnya disekitar pohon Plumeria Obtusa yang megah itu. Kuntuman putih suci itu diserikan lagi dengan warna kuning raja di bahagian tengahnya. Sungguhlah indah benar ciptaan tuhan. Keputihan kelopak bunga kemboja ini persis manisnya wajah Husna. Darah German yang diwarisi dari bapanya, Adalwine Eginhardt Rahman benar-benar jelas dalam diri mereka lima beradik. Namun Husna yang paling menyerlah dalam kalangan mereka.

"entahlah mak teh, pada cuna dia belum bersedia lagi. Apa yang cuna nampak dari segi financial dan kematangan dalam membuat keputusan dan actions, both of us masih belum cukup kuat untuk hidup berdikari. Tapi suka tu suka lah..Iyelah siapa tak gembira kalau orang yang kita suka dalam diam sebenarnya suka kat kita balik? ehehe".

Senyum Mak teh sampai ke hujung pipi entah sampai nak kemana dah. Merah muka si Husna usai melepas perasaannya tadi.

"Hamboi bukan main suka dia ye, Mak teh bagitau ummi baru tahu...Kamu ni pun janganlah cakap omputeh sangat, mak teh tak faham." bilang Mak teh sambil tergelak kecil.

"eee ngengada lah mak teh ni!" renggus Husna perlahan sebelum mengorak langkah ke arah Mak teh.

" Nak tolong!" ucapnya girang sambil pipi masih lagi panas selepas confession tadi.

***********************
"Sorry brother, tapi buat masa ini saya langsung tak memikirkan hal-hal hati dan perasaan macam ni. Saya hargai niat baik brother, but i just can't. Apapun, i'm always open to be friend with you."

Senyum kecil ditampal sebelum dia pergi meminta diri. Hati dah nak jatuh berterabur dah ni bila dapat direct confession daripada brother tersebut. Aishah yang berada disisinya dari tadi gelak tak habis-habis. Kalaulah mamat tu tahu perangai childish dan kalutnya si Husna ni memang dia tak jadi nak propose teruih tadi! haha

Selesai satu masalah, tenteram dua pemilik hati. senyum





2 comments: