Saturday, December 17, 2016

IDP dan kerja2 penghujung semester

Sudah lama rasanya saya tak menulis. Bukan apa tapi sebab sibuk dengan assignment yang bertimbun-bertimbun ditambah pula project lagi, case study lagi.. Penat betul sem ni, terasa sangat macam budak universiti,haha..

Cerita pasal projek, subjek Integrated Design Project adalah subjek elective bagi kami pelajar-pelajar engineering di UIAM. Projek ini memerlukan kami sesebuah kumpulan untuk come out dengan satu produk at the end of the semester. Pelbagai tajuk dan produk boleh dilakukan asal ada usaha dan semangat. Tentang projek pasukan kami, kami membangunkan sebuah perisian yang berfungsi mengesan dan menetapkan posisi sesebuah kapal di lautan. Projek ini memerlukan gabungan antara hardware dan software bagi menjayakan ia. Dengan menggunakan Digital video broadcasting-television (DVBT) stick yang telah diprogram semula dan antenna, kami berupaya menyedut frekuensi yang dipancarkan oleh setiap kapal dalam lingkungan jarak 30KM dari posisi kami.

 Kemudian, radio frekuensi ini akan diesktrak ke dalam data berformatkan National Marine Electronic Association(NMEA). Di dalam bentuk ini, ia adalah huruf yang boleh difahami manusia human readable. kemudian, data ini akan melalui proses decoding sekali lagi untuk kami memperoleh latitud dan longitud kapal tersebut. Semua ini memerlukan coding yang rumit dan panjang berjela-jela bak hang.huhu..Akhirnya, setelah kami memperoleh data yang kami mahu, barulah kami akan bina software bagi menunjukkan posisi-posisi kapal ini diatas peta yang kami paparkan.
Mudahkan? mudah sangat sarcastic tone

Alhamdulillah, semalam 16 december 2016 projek kami selamat dipersembahkan dan ditayangkan kepada examiner dan supervisor kami. Walau hanya 50 peratus sahaja yang bisa kami siapkan, saya bersyukur kerana sekurang-kurangnya kami mencuba dan berjaya. Banyak sangat yang kami pelajari dari segi new coding language, pelbagai tools and software, tak kurang juga pengalaman dibahan,dicemuh,dileter dan diperli oleh pensyarah sendiri.gelak, muka sedih.

Moga apa yang kami bangunkan ini dapat disambung oleh orang lain, dan direalisasikan kelak. Tapaknya telah ada, akarnya telah menjalar, menunggu pohon dan buahnya muncul selepas ini.
Nanti saya kongsikan mengenai projek ini dengan lebih details ya. Hiks! 

No comments:

Post a Comment