Tuesday, October 20, 2015

menangis


Dia menangis,

teruk,

Seumur hidupnya ini kali pertama dia menangis,

tangisan yang bersungguh-sungguh dan mendalam,

helaian-helaian kertas menadah curahan air matanya,

sehingga kertas itu semakin lembut hari demi hari,

semuanya nampak berpinar,berpusing-pusing,

huruf-huruf itu seolah-olah bergerak-gerak mentertawakannya,


Tolong lah ya allah,

aku , aku, aku,

aku jahil,hina,bodoh,sombong!

selama ini aku selalu ingkar dan buat tak endah,

tapi kali ini aku benar-benar nak,

aku mahu berubah


tangannya menggigil,gigi mengetap menahan esak,

badannya terhincut-terhincut menahan sendu,

dia termenung lama,

merenung kalimah-kalimah Tuhannya,

hatinya merintih agar dipermudahkan.


Lidah yang keras dan kaku itu dipaksa,

22 tahun jarang sekali melantun kalimah-kalimah dari langit di bibirnya,

tapi dia tidak lelah mencuba,

memaksa diri merangkak menyebut satu demi satu huruf tersebut,

biarlah al-quran ini menjadi saksi mujahadahnya,

menjadi saksi peritnya dia berusaha,

menjadi saksi kembalinya seorang hamba,

menjadi teman di tempat persemadiannya,

menjadi hujah di hadapan tuhannya.



Allah,aku ingin pulang,

aku ingin membaca kalam-kalam mu dengan lancang,

baru aku merasa tenang,

menyedari erti hidup sebagai hamba kepada Yang Maha Penyayang.

No comments:

Post a Comment