Thursday, July 16, 2015

Antara Hari ini dan Semalam

 


   Peluh kecil mula meniti di wajah Aiman.Tahun ni dengan terhormatnya dia dapat marching order dari abah untuk gosok baju raya.Bukan baju dia sorang,tapi satu angkatan family encik Khidir.pasrah ajelah.Sesi menggosok diisi dengan sesi menggelamun.merenung semula semua yang telah dilalui sepanjang 29 hari berpuasa.Bermacam cerita dan memori.
   Semalam scroll feed twitter dia terbaca tweet yang sangat deep.mungkin tak pada semua orang,tapi pada dia tweet tu memang tepat kena kat dia.


"Kenapa kita rasa puasa sekejap je? tup tup dah nak habis ramadhan".

sebab kita puasa tak terfikir nak raya


Allah.Sunguh hati rasa sayu bila baca.tapi kadang aku pun keliru,ramadhan tahun ni rasa cepat sebab sibuk beribadah atau sebab sibuk study.Baru minggu lepas habis pro exam.Sejak dah melangkah ke tahun tiga dentistry,hidup dah mula hectic.Nampaklah gayanya macam mana bila kerja nanti.Seluar melayu maroon digosok rapi.Perfections.
sengih.

"Man.apa target tahun ni?"ujar Iecad berbasa basi sebulan yang lalu.
"Herm tahun ni ea,terawih cukup kut.lagipun dah alang-alang duduk kat kampus ni,senang sikit.Kalau kat rumah tu,berat sikit,haha"
tawa dibalas tawa.
"Kau tahu Man,aku rasa tahun ni aku nak all out lah.sebab rasa macam ni ramadhan terakhir aku."
senafas iecad menutur sambil pandangan dibuang jauh ke tengah padang.Budak-budak medic ligan menggelecek bola.Medic vs Dentisry.

"Kau asal random sangat ni? lol" senyum plastik ditampal.
"cana nak cakap ea?hermm...sejak dah cecah umur 22 ni,aku dah pandang serius bab-bab ibadah,umur dan future life semua weh.yelah, bila kau tengok kawan-kawan sekeliling kau yang dulu sama-sama makan maggi,yang dulu dok gila-gila ada yang dah kahwin,ada yang dah kerja...diam sejenak.ada jugak yang dah pergi tinggalkan dunia ni man.So pada aku peluang ramadhan ni memang kena seize to the fullest lah.Kau tak rasa macam tu?

Manusia.Bilamana keadaan sekelilingnya mula berubah,dia juga akan turut serta berubah.Sama macam kalau kita duduk dalam comfort zone,jika tiba-tiba comfort zone tu diusik,pasti kita pantas nak tackle punca tu.Tipulah kalau nak kata aku pun tak terasa dengan changes yang berlaku di sekeliling aku.Ada kawan yang dah kahwin,ada jugak yang tak sambung belajar sebab nak tolong famili.Hidup ni susah.tak semua orang ada rezeki dan peluang nak sambung study.Ada yang dihantar study di universiti,tapi memberontak..Malam melepak di mamak sampai 2-3 pagi.Rokok,vape dan terkadang gam pun dia layan.Esoknya datang kelas dengan keadaan mamai dan mengantuk.Kufur nikmat.Tapi ada jugak yang teringin nak sambung belajar,nak ubah hidup.Tapi kewangan tak mengizinkan.Mak dan abah nak guna duit,adik nak bayar yuran sekolah,belanja dapur lagi..
Syukur sebab selama aku hidup ni semua dalam hidup aku cukup.Bukan nak kata mak dan abah kaya,tapi pada aku semuanya cukup.Keperluan sekolah,makan minum dan pakaian semua ada.Biarlah tak branded,tapi ada.Syukur jugak sejak usia 17 tahun aku mula kenal tuhan dan solat penuh.Sebelum tu memang solat pandang sebelah mata je.Quran pun hari khamis bukaklah.baca yassin.Tapi sekarang aku dah bukan yang macam tu.Semuanya bermula dengan ramadhan.Ramadhan tahun aku SPM tu lah yang jadi turning point hidup.

"Woih apa senyap je? jangan biar aku hang up macam ni.kejam bruh~"
Tersentak dari lamunan.Senyum kelat.

"lol,sori cad,gelamun.pada akulah en,standard lah bila kita mula terpikir semua tu.Aku bila fikir pasal semua benda ni,kadang fikir pasal kahwin pun cuak.Mampu ke nak jaga anak orang,bukan setakat nak jaga dia,mak ngan pak mertua kena jaga jugak,hati adik-beradik dia,pastu tak lupa famili kita sendiri,haha.Sebab tu pada aku ramadhan ni ajor kita macam mana nak manage hidup kita.Analoginya macam waktu kita puasa ni kena ikat perut jaga semua bagai tu kan,aku rasa tak mustahil nanti ada saat dalam hidup kita maybe kita kena lalui semua benda tu.hahaha,apa macam jauh sangat aku menyimpang nih,hahaha".

"Kan,itulah tu.ramadhan penuh erti bak ang.Gila random sembang petang ni."

Dialog aiman dan iecad dimain perlahan sambil tangan masih cekap menggosok baju kurung.Kali ni baju raya mak.Alhamdulillah target tahun ni tercapai.Terawih full 29 days berjemaah tak missed.Mungkin sebab otak dah set nak capai target ni lah buat tak teringat sangat nak raya tu.Tapi raya tetap raya,haha

"Angah ada surat,,kad raya kut"laung mimi dari tingkat bawah.
"Perempuan ni,dia tulis dari miss mac beth merah,wuuuuuuu~siapa ni angah?"
hilai tawa budak SPM dah naik satu oktaf,baju kurung mak dah selamat terbiar.
"bak sinii,,,jangan bukak!!...berdesup aiman bukak langkah.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah,
"Man soma ramadhana imanan wahtisaban ghufira lahu ma taqqadama min zanbihi,"
Barangsiapa yang berpuasa di bulan ramadhan kerana keimanan dan kerana mencari pahala (di sisi allah) diampunkan Allah baginya apa-apa yang telah mendahuluinya dari dosa-dosanya."


sekian.

Salam aidilfitri buat semua yang mengenali diri ini.Segala salah dan silap harap dimaafkan,dan dihalalkan apa yang haram dan kurang.Moga segala amal kita sepanjang bulan ramadhan diterima oleh allah s.w.t.Sedih,madrasah ramadhan telah berlalu pergi,moga dikurniakan usia yang panjang untuk berjumpa lagi pada ramadhan hadapan.Taqaballahu minna wa minkum.





2 comments:

  1. miss mac bath merah jugek~ haha. selamat hari raya zat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada maksud tersiratnya.haha..selamat hari raya juga mustaqim.sorii bah salah silap

      Delete