Sunday, May 17, 2015

STUDY WEEK dan HUJAN

 

Yellow River UIA. kah!

   Hujan, gelap dan sejuk.Itulah senario-nya sejak bermula study week 2 hari yang lepas. Nak tidur jee boleh tak? malas lah nak study,hihi ..Sungguh pantas masa berlalu.pejam celik-pejam celik dah sampai ke penghujung semester.Alhamdulillah berkat pertolongan allah,doa mak n abah,kawan-kawan serta semangat tuan punya badan,masih lagi bergelar pelajar kejuruteraan komunikasi atau elektrikal lah senang cerita.Tamat sahaja semester ni,cukuplah 1.5 pengajian aku dalam bidang engineering.Still a long way to go..
 
   Bezanya kali ini,mungkin kerna ada tugas-tugas lain yang dipikul di bahu,dijinjing di tangan dan dikepit di ketiak,sebab tu rasa masa berlalu dengan sangat cepat ibarat buih meletup.Dan sekarang dah masuk study week.Ada sesetengah orang,study week boleh jadi holiday week kalau tak kena caranya,haha..Apapun,semester kali ini membawa erti yang berbeza.Pelbagai ragam dan pengalaman baru ditimba sambil kisah hidup terus dilakar dan digarap dengan cermat.Ada waktu yang suka dan duka,tak kurang juga ada waktu yang tak tahu nak buat apa.blur..Lol.

   Hakikatnya inilah kehidupan,akan sentiasa ada naik dan turunnya,dan semua manusia tak sama jalan hidupnya hatta kembar sekalipun.Kepelbagaian ini lah yang menjadikan kita unik dan gembira bila berkumpul bersama-sama.meminjam kata-kata Buya Hamka,

   "Kalau hidup sekadar hidup, babi di hutan juga hidup, kalau bekerja sekadar bekerja,kera juga bekerja "

   Tapi konteks yang ingin saya tekankan disini adalah dalam mengaji,menuntut ilmu, atau pun menimba pengetahuan.Dihantar untuk belajar di UIA,eh bukan! Memilih untuk menyambung pelajaran di UIA sememangnya adalah pilihan diri sendiri tanpa ada paksaan mana-mana pihak,Entahlah,memang selesai jawab paper akhir time SPM tu,mata ni dah aim UIA dah,macam dalam filem Sniper. Muncung senapang 51 Kaliber dah hala tepat ke kepala musuh,nafas sang penembak hendap tenang diatur agar posisi yang dah cantik tidak terganggu.Setiap perincian telah dikira,kelajuan angin,jenis peluru dan ketumpatannya,kekuatan daya tolakan senapang dan timing untuk impak maksima telah disimpan kemas di kepala.Hanya tinggal bidikan di jari sahaja untuk melepaskan si durjana kecil yang berkuasa mengubah sejarah.Dalam proses menimba ilmu inilah seharusnya kita mengguna segala kesempatan dan ruang yang ada untuk memperbaiki dan menambah nilai diri.Pada saya,rugi jika hanya sekadar belajar engineering sahaja sedangkan banyak lagi ilmu boleh diambil luar dari bilik kuliyyah.Ilmu agama,ilmu pengurusan hatta tips-tips menjaga kucing! haha.


   Alhamdulillah,di bumi bertuah taman ilmu dan budi ini,pelbagai ilmu dan ragam manusia dapat saya rakamkan dalam kamus hidup saya.Indah aturan Allah bukan?. Itupun,masih terlalu banyak lagi yang boleh dipelajari dan dicari,cuma badan ni kena rajin sikitlah.haha..

   Banyak pulak menulisnya,padahal tengah bosan ni study DLD, gelak besar.Papepun,selamat berjuang dan berusahalah sehabis baik dalam menghadapi peperiksaan akhir semester kali ini.Segala salah dan silap saya mohon dimaafkan dan ketahuilah saya telah maafkan apa sahaja yang mungkin telah anda lakukan terhadap jasad ini,jika ada,heee...

All the best! Bittaufiq wannajjah! semoga berjaya!

No comments:

Post a Comment