Thursday, July 13, 2017

Mendung

   Pagi mendung dingin mengiringi perjalanan saya ke pejabat pada hari ini. Sebelum ini saya hanya memandu kereta untuk pergi dan pulang dari pejabat. Tetapi harini ini sahaja nak cuba menggunakan pengangkutan awam. Persiapan awal telah saya selesai saya lakukan, dengan mengambil kira anggaran masa dan perbelanjaan tiket. Jam 6.30 meluncur meninggalkan UIAM Gombak dan tiba di stesen LRT Gombak jam 6.45. Alhamdulillah sampai-sampai sahaja dah ada train menunggu. Pada saya kekerapan perjalanan LRT amat memuaskan kerna kita tidak perlu tunggu lama. Jam 7.15 minit pagi saya selamat tiba di Stesen KL Sentral. Namun ada sesuatu yang menarik perhatian saya ketika berada di dalam gerabak KTM tadi. Memang diakui saya sejenis manusia yang suka memerhati dan tidak terkecuali menjustifikasikan orang..ok ini tabiat kurang baik. Di dalam pemerhatian saya sepanjang perjalanan tadi, ada beberapa perkara yang menarik perhatian saya. Suasana. Ya suasana di dalam gerabak itu sendiri. Normalnya, setiap orang akan menghabiskan masa mereka dengan bermain dengan telefon pintar mereka. Ada yang bermain permainan video, menonton video dan tidak kurang juga yang mengemas kini status di laman sosial. Satu yang menarik pemerhatian saya ialah tiga daripada 8 orang yang sedang menggunakan telefon bimbit mereka sedang merenung telefon mereka seakan-akan tembus hingga ke lantai. Bibir mereka terkumat-kamit dan sesekali kening berkerut( tersilap la tu). Tenang dan damai. Entah tidak tahu mengapa begitu terasa di jiwa pabila melihat tiga orang itu. Lamunan tersentak pabila terlihat tangan sendiri. Alangkah lucunya, setiap insan di dalam gerabak ini diberi masa yang sama. Dan tiga orang insan disekeliling saya telah menggunakannya dengan sebaiknya. Perlahan screen lock dinyahaktif dengan swioe up dan perisian Al-quran dicari. BOOM! Telefon mati. Dah meragam balik dah dia.. Jam 7.45 saya selamat sampai di stesen kereta api Kg Dato Harun. Sambil kaki melangkah 1.8 KM menuju pejabat, hati menelan scebis pahit cemburu, cemburu mereka yang menggunakan masa sebaiknya. Selamat bekerja, semua.

KAhFi guys~
Kemon2




No comments:

Post a Comment