Tuesday, November 17, 2015

Antara Paris dan Raqqa

   
   Ketika saat saya mendapat perkabaran mengenai kejadian siri serangan di bandar romantik dunia,kota Paris saya merasa terkelu.pegun. Dan perkara pertama yang pantas muncul di minda ibarat sambaran petir yang maha kuat dan silau itu ialah pihak yang akan dipertanggungjawabkan adalah muslim. Benar, ummat kita tentu akan dijadikan kambing hitam lagi,lagi,lagi dan lagi.Sedih. Sebagai seorang manusia normal,kita berkongsi satu anugerah dan hubungan yang sangat istimewa sesama kita. Hubungan ini yang dinamakan kemanusiaan dikongsi merentasi sempadan,merentasi bangsa dan agama.Namun apa yang berlaku hari ini jelas menampakkan bahawa sesama manusia itu sudah tidak ada belas ehsan,sudah tidak ada perasan kasih dan sayang, kemanusiaan telah hilang.

   Selaku seorang muslim,dan lebih lagi sebagai makhluk yang digelar manusia, saya mengutuk dan tidak bersetuju dengan tragedi serangan di Kota Paris ini.Sesungguhnya ini adalah satu pengkhianatan seorang hamba kepada penciptanya, Siapa kita untuk menentukan hidup matinya seseorang ? lebih-lebih lagi jika anda menggunakan faktor agama untuk menjustifikasikan perbuatan anda. Sungguh jika benarlah perbuatan ini didalangi oleh insan yang sujud 5 kali sehari menghadap tuhan,yang menutur kalimah basmalah sebelum makan, yang menutur alhamdulillah selepas segala nikmat yang diberikan, anda telah melanggar apa yang agama langit ini bawakan. Islam tidak pernah mengarahkan penganutnya melakukan keganasaan. Bahkan islam itu sendiri bermaksud selamat,sentosa atau kedamaian. Lihat sahaja firman allah dalam kitab agungnya al-quran, Surah Al-Baqarah ayat 83,

"Dan ingatlah ketika kami mengambil perjanjian dari bani Israil, " janganlah kamu menyembah selain Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua orang tua, kerabat, anak-anak yatim, dan orang-orang miskin. Dan berbicaralah dengan tutur kata yang baik sesama manusia, laksanakanlah solat dan tunaikanlah zakat." tetapi kemudian kamu berpaling (mengingkari) , kecuali sebahagian kecil dari kamu, dan kamu (masih) menjadi pembangkang. "

   Banyak lagi bukti yang jelas menunjukkan islam tidak mempromosikan keganasan. Lihatlah dengan mata hati dan rajinlah mencari, agar kita tidak menjadi lembu dengan hidung bergari, mengikut apa sahaja yang diberi.

  Pasca serangan di Kota Paris, Kerajaan Perancis mengambil tindakan terburu-buru dan menyedihkan untuk dilihat dan diterima bagi saya. 10 buah jet pejuang dihantar pada malam 16 november ke Kota Raqqa di Syria. Lebih kurang 20 pengeboman dijayakan dengan ledakan perasaan amarah dan tidak berperikemanusiaan. Tindakan mereka ini tidak ubah seperti serangan yang dilakukan di Paris,nyawa manusia yang terkorban disana pasti lebih banyak. Bertapa banyak jiwa-jiwa yang tidak bersalah menghadap tuhan atas perbuatan pihak lain. Inilah dunia kita, dunia menuju akhir zaman, dimana nyawa manusia telah menjadi pertaruhan, nyawa insan telah tidak mempunyai harga dan hilang keistimewaan. Bangkitlah rakan-rakan dan taulan, walau kita hanya mampu menadah tangan, namun kuasa doa itu melangkau jangkaan, teruslah berdoa pada tuhan, agar ada sinar buat kemanusiaan, agar dunia mampu berjalan berpimpinan tangan, bergerak seiringan di bawah payungan rahmat tuhan. Menuju dunia yang harmoni dan aman.

*Titipan khas tentang kejadian serangan di Kota Paris dan tindakan ketenteraan Perancis pasca tragedi tersebut. Takziah dan al-fatihah buat yang terkorban, moga mereka diterima disisi tuhan, dan moga kita menyusul dengan pengakhiran yang baik kemudian nanti. Al-fatihah. #prayforparis #raqqa #islam

2 comments:

  1. Islam akan menang. Janji Tuhan itu pasti. Percaya yang tidak akn sirna.

    ReplyDelete
  2. Agenda yang telah mereka rancang, supaya agama kita menjadi pincang,
    Allahurabb,, mungkin ada perkara yang kita terlepas pandang, sehingga mudah kita ditendang-tendang..

    ReplyDelete