Thursday, June 19, 2014

Piala Dunia vs Piala Akhirat









  "Perlawanan memasuki minit ke 90,Brazil masih lagi menguasai perlawanan meskipun diserang bertali arus oleh Croatia.Jika kita lihat perlawanan pembukaan pada malam ini sememangnya penuh dengan drama dan kontroversi ya zainal."Suara pengulas Astro Arena memenuhi ruang biliknya.Bola berada di kaki pemain Croatia,menggelecek lembut,Pemain brazil,Ramirez melakukan takcle,dapat rampas bola,Yeay!.

   Piala dunia.Empat tahun sekali,dimana dunia manusia seakan-akan terhenti dek kerana sebiji bola.Ramirez melakukan hantaran pendek kepada Oscar.Dan disebalik kejohanan yang dianggap sebagai pertandingan paling bersejarah dan ditunggu penduduk dunia,ada derita dan duka yang masih berlaku di sebelah dunia arab.Oscar sprint melepasi dua orang defender croatia, dan...."Goal!!!,gollazo!!",suara pengulas perlawanan meletus.

   Realitinya,bukan hanya dunia Arab yang sedang bergolak,tapi di negara tuan rumah sendiri.Di Brazil meski kejohanan Piala telah bermula.mogok dan himpunan rakyat meminta hak mereka terus berlangsung.Okay,back to the mainpoint.Tatkala kita seghonok layan bola,tengok bola,layan highlights,ngadap rancangan-rancangan mcm Fourfourtwo,Eurozone,Formasi Ekstra atau paling koman pun Rio To Malaysia di RTM,cakna ke kita isu-isu ummah di muka bumi sekarang?




Palestin...........







Syria...........







Mesir.............



dan senarai ni akan terus bersambung.tak da noktahnya.
Mata rasa panas,tapi segan nak ngaku..

   Sanggupkah anda menebalkan telinga dan membutakan mata dengan berita-berita kehancuran ummah?.Dimana kita tatkala ummat memerlukan kita?apa sumbangan kita?apa yang telah kita lakukan untuk ummah? allahurobbi~
Potong bawang bak kata Inche Gabbana.

Tepuk dada,tanya hati,apa sumbangan kita?.Jom nangis sama-sama.

#RoadtoRamadhan


#bukuconteng

No comments:

Post a Comment